Ține minte trei cuvinte (?...)

- Cum adică se mișcă?
- Se mișcă ceva... undeva în chakra a patra. Dracu' știe ce-i aia... Se învârte, răsucește, apoi treptat se extinde. Împinge coastele în afară până aprope se rup. Dar nu se rup niciodată, și totuși se eliberează.
- Ce se eliberează?
- Cum adică? Ce spuneai?
- Eu nu spuneam nimic, tu spuneai!
- Ți se pare. 

*
- Sunt perfect de acord. Cu toții ar trebui să plecăm într-o călătorie ca în The Darjeeling Limited. Să plecăm plini de bagaje și să ne întoarcem fără niciunul.
- Le arunci uitând că ți-a păsat vreodată de ele. Cel mai important e să prinzi trenul.

*
- Nu știu. Nu l-am văzut.
- Dar de cât timp ești aici?
- Nu am nici cea mai vagă idee. Din fericire mi s-a descărcat telefonul și nu știu cât e ceasul.
- Bei un shot?
- Sigur...

*
- Ai fost la concert?
- Nu, i-am văzut de suficiente ori în concert, nu mai eram entuziamată că vin. Am preferat să ajung aici la final de concert.
- Și unde ai fost înainte?
- Peste tot. 

*
- Cea mai bună cafea e aia pe care o bei dimineața nu pentru că te-ai trezit devreme, ci pentru că nu te-ai culcat deloc.
- Băi, și eu care credeam că astăzi nu vă întâlnesc. Dar sunteți aici! Fantastic!

Dimineața se trezi puțin în ceață. Cu fiecare încercare de a se ridica din pat îi veneau în minte frânturi de seară. Până după-amiază încercă să le ordoneze. Apoi își dădu seama: ”La urma urmei, de ce aș ține minte?...”

Zece motive pentru care e mai fain să ai 30 de ani decât 20

Dintr-un motiv sau altul, trecerea la o vârstă rotundă e considerată mai importantă decât celelalte nouă treceri mai recente. De ce? Chiar nu contează. Dar chiar se schimbă ceva de la o vârstă rotundă la alta? Am selectat zece idei care m-au lovit în ultimii ani și pe care le consider suficient de importante pentru a fi meritat să cheltui câțiva ani de zile pe ele. E mai fain să ai 30 pentru că știi:

  1. ... că oamenii cred că știu ceva despre ei înșiși dar arareori chiar știu. E foarte eliberator să știi asta (și... oare chiar știi? J ). Înțelegi astfel că atunci când cineva se plânge de o problemă, în realitate e măcinat de alta. Ești supărat că Gigi a trecut pe roșu? Neah... ești supărat pentru ce ți-a spus Elena mai devreme. Oamenii pot spune lucruri gândindu-se în sinea lor la alte lucruri. Atât de în sinea lor, încât nici măcar ei nu știu asta. Poate asta te motivează să ai puțintică răbdare.
  2. ... că oamenii, lucrurile și chiar valorile se schimbă în mod continuu. Nu fi supărat că promisiunea de anul trecut nu mai este respectată. A fost făcută de alt om, cu alte vise și așteptări, cu altă părere despre viață decât omul de astăzi. De fapt... cel mai sigur este să nu faci și să nu ceri promisiuni. Dă-ți voie ție și dă-le voie celorlalți să se schimbe. Doar așa acorzi șansa la creștere.
  3. ... și înțelegi chiar mai bine decât la 20 că filmele alea romatice în care ea e Totul pentru el și invers prezintă nu doar ceva ireal ci chiar puțin absurd. Fiecare om din viața ta are un anume rol. Unii acoperă o plajă mai largă de roluri decât alții și devin oameni multi-rol. Dar nimeni nu poate și nu ar trebui să acopere Tot. La fel, nu aștepta să fii tu un Tot. Unii îți asigură liniște, alții veselie, alții idei și așa mai departe. Și e foarte bine așa. Nu cere Tot de la nimeni. Fii cuminte!
  4. ... că o despărțire nu înseamnă că unul dintre cei doi e nașpa. Nătâng. Răpciugos. Mă rog... înseamnă că doi oameni frumoși își au locul fiecare în altă parte. Bradul are mediul lui, nufărul are mediul lui. Niciunul nu e greșit. Respectul pentru frumusețea fiecăruia merită păstrat fie că împărțiți același mediu, fie că nu.
  5. ... că aceeași dramă poate fi trăită în multe feluri. Fiecare simte altfel, orientându-se după alte repere, vise, credințe, așteptări și fiind capabil să atingă alte intensități ale emoțiilor decât alții. Așadar, nu aștepta o anume reacție sau un anume timp de reacție de la ceilalți. Și așteaptă-te să găsești drame acolo unde tu nu vezi nicio problemă. Nu fi șocat degeaba...
  6. ... că problemele mărunte pot fi majore. Odată am stat o săptămănă fără ca tasta „a” să fie funcțională la laptop. E incredibil cât de dificil poate fi să te obișnuiești cu lipsa doar a unui „a”.
  7. ... că uneori, ceea ce simți și ce gândești nu ți se întâmplă pur și simplu. Chiar gândurile și emoțiile/sentimentele pot fi doar alegeri. Știu, nu îți poți ține în frâu furia sau bucuria. Depresia de toamnă nu mai trece iar visarea de primăvară nu te mai lasă să te trezești. Primul impact al gândului/emoției e greu de controlat. Menținerea gândului/emoției e insă controlabilă. Tristețea și bucuria sunt alegeri. Da, uneori nici eu nu mă cred. Dar alteori aleg să mă cred...
  8. ... că organizarea și haosul sunt ambele necesare. Fiecare are farmecul și rolul ei. Și ambele pot fi constructive. De altfel, orice lucru poate fi orientat distructiv sau constructiv, după cum alege cel care ține frâiele în mână. E bine să nu simți că e necesar ”să împăturești totul la muchie”, dar și să poți să ”calci, apretezi„ la nevoie...
  9. ... că frumusețea exterioară nu e niciodată doar exterioară. Dacă o percepi, automat e undeva în interiorul tău reflectată. Pe măsură ce alegi să te încarci cu frumos, înveți să dai naștere la frumos.
  10. ... că nu e important să ai dreptate. Dumnezeul tău vs al meu, partidul tău vs al meu,  stilul de muzică pe care îl asculți vs cel pe care îl ascult... Neimportant. Ce contează e cum te alimentează pe tine ca om credința ta sau preferința ta, cum te încurajează să acționezi. Nu întotdeauna contează filmul, ci privitorul. Pentru că fiecare îl poate înțelege altfel. Și folosi altfel.
Pentru că realizez că zece sunt puține, plusez cu încă cinci pentru cei care nu s-au plictisit încă. Deși se poate plusa și cu mai mult, desigur.

11. ... că trebuie să fii recunoscător și pentru bune și pentru rele. Don’t hold grudge. It will eat you alive. Tot ce ai trăit te-a format. Capul sus și joc de glezne, nu mai plânge pentru nota 4 luată într-a șaptea pentru că profului nu-i plăcea culoarea bluzei tale. Azi ce faci?
12. ... că trebuie să te oprești din când în când să arunci o privire la tot ce ai învățat. Să fii un copil care a primit o mașinuță și o desface curios. Demontează tot ce știi, verifică principiile de funcționare, evaluează dacă mai e necesară acea cunoaștere sau nu. Dacă e, remontează mașinuța. Ceva nou sigur îi adaugi oricum. Dacă nu, arunc-o. În plus, ceea ce ți se spune la o vârstă, ți se spune în acord cu nivelul tău de înțelegere la acea vârstă. Mai târziu, același adevăr poate fi mult îmbogățit. Sau poate fi anulat.
13. ... că nu îți este util să faci generalizări. Da, generalizările pot crea scurtături pentru decizii. Dar te pot arunca și în a trage concluzii pripite. Odată m-a mușcat un câine. A alergat de la vreo 50 m distanță spre mine doar pentru asta. O altă dată, șapte câini pe care nu îi cunoșteam m-au condus prietenește în mijloc de noapte cale de vreo 15 minute până la ușa scării.
14. ... că unele lucruri nu le înțelegi când crezi că le-ai înțeles. ”Come what may!” e o expresie simplă pe care aveam senzația că am înțeles-o atunci când am auzit-o prima dată. Mult timp mai târziu a căpătat o nouă dimensiune. Pe măsură ce vezi și înveți, ceea ce cunoști poate căpăta noi sensuri. Cea mai frumoasă parte e că, în consecință, îți dai seama că tot ceea ce e vechi poate deveni oricând nou. Monotonia își poate pierde monotonia chiar și când nimic cu totul nou nu se întâmplă.
15. ... că ești mai conștient de ceea ce vrei și ce gândești cu adevărat decât atunci când erai un copil timid și speriat de 20 de ani (na, valabil pentru cine a fost...). Și începi încet-încet să îți dai seama că îi iubești (paranteză: „a iubi” - verb pe care mult timp l-am considerat a fi prea cheesy pentru a fi acceptabilă folosirea lui) pe toți cei care te-au ajutat să te descoperi. Pe unii în mod special.



Pam pam!


Oglindă, oglinjoară

Mergând fără să știe de când sau de unde venea, ajunse în dreptul unei oglinzi și se opri. Privi lung și cu mirare.
- Știi, trebuie să ai grijă ce îți place pe lumea asta, spuse oglinda. Dacă îți plac paradoxurile, numai de ele vei avea parte, dacă îți plac dramele, numai de ele vei avea parte, dacă te încrezi în iubire curată, te vei bucura de multă, iar dacă te încrezi în iubire posesivă... la fel. Ai grijă ce îți place și în ce crezi cu adevărat, pentru că nu vrei de fapt să trăiești tot ceea ce îți place sau ce crezi că e posibil și probabil. 
- Păi... făcu o pauză încercând să se hotărască dacă într-adevăr era cazul să răspundă. Vedem la urma urmei doar lucrurile despre care credem cu adevărat că există, restul sunt invizibile pentru noi. Și... migrăm inconștient către ceea ce iubește sufletul. Dar, la fel de drept e că migrăm inconștient către temerile sufletului.
- Întocmai.
- Totuși... și ridică mâna gânditor la bărbie, totuși cu paradoxurile e cu putință să fie altfel. Dacă le vrei... ei bine, paradoxal ar fi să nu le trăiești deloc. Și... trăiești paradoxul, netrăind paradoxuri absolut deloc.
Din oglindă se privea pe sine gânditor și cu un aer mult mai intelectual decât de obicei. Nici nu știa dacă se vede pe sine cu adevărat.
Trecând nu se știe cât timp și mergând nu se știe pe unde, ajunse la o oglindă cu ramă aurită, decorată cu măiestrie în stil baroc.
- Arăți ca scos din cutie. Trebuie să ieși în oraș azi neaparat, să cunoști și tu o domnișoară.
- Da, desigur, desigur. Chiar... m-aș invita pe mine în oraș, zise privindu-se lung în oglinda în care sigur îi plăcea să se recunoască, deși încă nu era sigur că el era cel de acolo. 
- Hai, nu mai fi timid, faci rost de un număr de telefon înainte să treci pragul localului, îți garantez!
Zâmbi încrezător și începu să își imagineze ce mare succes ar avea dacă ar fi chiar acum la... dar până a i se termina gândul se afla în fața unei noi oglinzi.
- Îmbracă-te mai repede, e meci, mă, ce dracu'! Sunt 20 de beri puse de mult la rece, iar tu abia ieși din casă? Hai, că ăștia șutează cu talent și doar pe tine te așteaptă să vii să-i urmărești ca să își dea cu adevărat în petec.
- Da, coaie, vin acuma, mă închei la șireturi și vin. Doamne ferește, poate se termină berea înainte să ajung.
Oglinda asta nouă era deosebit de sobră.
- Ai terminat proiectul? Cum e?
- Trebuie să recunosc că am depășit deadline-ul și chiar și ce a fost acoperit până acum mai are nevoie de multe retușuri. Ar fi fost bun încă un om în echipă ca să ne descurcăm onorabil. Nu dorm bine noaptea tot căutând strategii pentru eficientizarea pașilor proiectului.
- Știu, știu, nu te flagela prea tare, dar accelerează puțin treaba totuși. Hai, că poți! Orice ar fi, să știi că am încredere în tine.
- Și totuși ce să fac, să o caut?
Oglinda cu ramă verde era mult mai luminoasă decât celelalte.
- Nu pot să îți spun eu asta. Tu simți și tot tu o simți. E un răspuns pe care singur trebuie să ți-l dai. Tu vrei să faci asta? Ia spune, ce crezi că s-ar întâmpla dacă ai suna-o chiar acum? Și ce ai simți?
Începu să răspundă din inimă, când se trezi în fața unei noi oglinzi, cu ramă ruginită și imagine deformată. Se făcu tot mai întuneric, pereții în jur începeau a prinde mucegai și pânze de paianjen se așternură în toate colțurile încăperii, deși nu se afla tocmai într-o încăpere și nu existau cu adevărat colțuri.
- Tu să te duci dracului, auzi? Marș, mă! Fugi în pula mea, că te ...
Și oglinda începu a se crăpa încă înainte de a-și încheia cu furie propoziția. El păși încet spre înapoi privind cum oglinda se făcea bucăți, timp lung în care simțea că inima îi batea tot mai tare. Se liniști treptat pe măsură ce întreg spațiul se lumina iar toate oglinzile se vedeau acum la un loc. Era din ce în ce mai nedumerit văzând că fiecare oglindă devenea altcineva: un prieten, un coleg, un alt prieten, un oarece necunoscut. Se plimbau agale și fără țintă prin lumina tot mai intensă, apropiindu-se cu toate astea de el. 
Se trezi cu un singur gând: ”eu sunt în toți și toți sunt în mine...”

Timpul din baltă

În depărtare se vedea o cireadă de vaci împrăștiată pe dealuri. Vacile păreau a nu se mișca, și totuși își schimbau vizibil poziția din timp în timp. Acum erau într-un punct, apoi în altul, dar dacă priveai atent și așteptai să le surprinzi mișcarea, priveai în zadar. Ca atunci când dai zoom in până când vezi cum o dreaptă devine milione de puncte, separate de fapt unele de altele. Ca un joc pe calculator de pe vremuri în care mișcarea personajului nu e fluentă. O mișcare dintr-un punct într-altul fără a se vedea dreapta ce le unește.
- Iar plouă.
- Poftim?
- N-ai simțit? A picurat.
Clepsidre micuțe cădeau firav, dând startul ploii.
- Sunt curioasă cât timp pierdut are sa cadă astăzi. Data trecută a plouat suprinzător de mult timp folosit.
Când se făcea timpul potrivit, clepsidrele începeau să cadă din ceasurile mari ce creșteau încet-încet pe cer, într-un soi de reciclare a timpului. Era trăit, sau doar trecut peste, se aduna încetul cu încetul și apoi era dat înapoi, spre refolosire. Clepsidrele cu nisip colorat aveau în ele timp folosit. Nu conta cum fusese pus la lucru, dar cert e că era un timp ce nu fusese ignorat și trecut cu vederea. Clepsidrele cu nisip gri marcau timpul pierdut de cine știe cine. La fiecare ploaie puteai să privești atent clepsidrele și să faci statistici legate de cât de mult prețuiesc oamenii timpul. Sau de cât de fericiți fuseseră oamenii în ultima vreme. Culorile palide arătau că timpul din clepsidră fusese trăit, dar fie trist, fie pur și simplu fără entuziasm. Culorile vii marcau momente sau perioade fericite. Uneori chiar și griul putea reflecta fericirea: clepsidrele gri-argintiu păreau că au steluțe în ele. Aveau în ele timp pierdut, dar pierdut cu împăcare și cu liniște. Griul-ciment era dat de un timp greu: pierdut și regretat. Adevărul e că puține clepsidre purtau în ele steluțe.
- Mă deranjează puțin clepsidrele.
- ?
- Uite, iei una de pe jos, îi dai voie să curgă și face timpul incredibil de vizibil.
- Păi nici nu trebuie să îi dai voie nisipului din ea să curgă pentru asta. Nu e destul că vezi atâtea căzând?
Se gândi o clipă.
- Da, dar devii cumva și mai conștient de timp când îl privești cum se consumă în clepsidră. Începi să îl vezi cu adevărat.
- Îl vezi și dacă privești mișcarea secundarului la ceas.
Se mai gândi o clipă.
- Da, dar când te uiți la ceas nu percepi la fel de bine că se adună. Uite, se scurge din incinta de sus, și vezi cum, tot scurgându-se, se adună în incinta de jos. Vezi clar că pe măsură ce trece, se adună.
Făcură un schimb de priviri din care se înțelegea că au căzut cumva de acord. Începea să plouă mai tare și deja se făcuseră câteva bălți. Unele clepsidre rămâneau întregi când ajungeau jos, dar la fel de multe se spărgeau. Se spărgeau și timpul unora se unea astfel cu timpul altora, utilul se unea cu inutilul și fericirea cu nefericirea.
- Știi ce sper eu?
- Ce? îi răspunse ea fără grabă, urmând apoi încă o pauză până la răspunsul lui.
- Sper că... uite, dacă timpul ăla folosit se unește în bălți cu cel nefolosit... sper că învață unul de la altul. Învață timpul de la timp și utilizatorul de timp direct de la timp, dacă nu prin gândirea lui de ulizator conștient. Și încet-încet, va ploua cu mai multă viață decât cu nimic.
- Doar știi că se neutralizează unul pe altul. Creeză un blank gata de inscripționat. Dar na, de dragul ideii, mă alătur speranței tale inutile. Mda, încet-încet.

Clișeu fără tablă de șah

- Nu știu cum să-ți explic... m-am simțit brusc blocată. Mi se părea că sunt în fața unei bariere. Iar în spatele barierei eram tot eu. Eu uitându-mă la mine și ținând bariera aia închisă, ca să nu pot înainta.
- Deci... erai pe-o bancă într-un parc și în loc să te uiți la porumbei, frunze câzând din copaci și bărbați, tu te vedeai tot pe tine. Cam egocentrist, nu crezi?
- Hai, măi, ăsta e un moment bun să mă iei în serios! Tocmai - paradoxal oarecum - nu e egocentrist deloc. Pentru că nu eram eu pentru mine, ci eu contra mine.
- E clișeic. Și faptul că erai „contra” și nu ”pentru” nu face această... acest ”eveniment”, să spunem, mai puțin egocentric. În centrul întregii acțiuni erai tu. Deci e egocentric. Sau egocentrist? Cum e corect?
- Ai dreptate. Dar faptul că ai dreptate nu mă ajută în secunda asta cu nimic.
- ?
- Pentru că îndepărtezi discuția de la ideea pentru care am pornit-o! Dacă eu îți vorbesc despre proprietățile laptelui, iar tu începi să-mi spui unde ciobanii îs mai blânzi cu vacile lor pe lumea asta, simplul fapt ca laptele, vaca și ciobanul au o legătură unii cu alții nu înseamnă că noi vorbim despre același lucru. Îmi dai voie să continui? 
- Ok.
- E egocentric poate, dar vreau să ții ”vaca„ în afara discuției puțintel.
Se opri și privi în gol căutându-și firul logic al gândurilor. Și îi era greu să-l găsească, pentru că de fapt nici ea nu știa foarte bine ce vroia să spună. Dar vroia să spună neaparat.
- Uite ce e, Dana, mi-am dat seama că există undeva în subconștientul meu o egală dorință de schimbare și o egală rezistență la schimbare. E ceva inerție în mine care face o parte din mine - să-i spunem X - să fie nemulțumită de schimbare. De fapt... nici măcar ”nemulțumită” nu e cuvântul potrivit. Se simte jignită și atât. Ignorată. Uitată. Nu știu exact. Sau încăpățânată și atât, poate. Partea cealaltă - să-i spunem, total aleatoriu, H! - hahaa, ai crezut că o să spun Y! Și se uită la ea râzând, asta parcă dându-i curaj să continue. H e OK cu schimbarea. În sfârșit! Parcă-parcă începe să miște. Parcă s-a prins că mișcarea generează mișcare iar statul generează stat. Parcă înțelege că trebuie să se mențină într-o continuă mișcare - chiar și ”agale” - doar ca să nu se oprească de tot!
- Mișcare pentru ce?
- Off... să zicem așa... dacă vrei să te dai în scrânciob tare-tare, cineva trebuie să-l împingă continuu și puternic, nu? Dacă vrei să se oprească: ori trebuie prins puternic și oprit, ori trebuie lăsat în voia lui, fără ”motor” care să-l alimenteze. Și dacă nu-l mai împinge nimeni, se oprește singur. Înțelegi?
- ?
- Se oprește de tot. Dacă însă e împins încetișor, dar constant, scrânciobul se tot leagănă. Nu tare, dar se leagănă. Măcar nu stă. Eiii, H pare ”echipat” și pregătit pentru schimbare, adică pentru mișcare. Schimbare care începe deci cu o mișcare ”agale”, dar constantă. Asta nu înseamnă neaparat că până acum a stat. Știi?
- Nu... îi răspunse dând din umeri, înțelegând că Sara voia oricum să explice mai departe. Nu avea sens să încerce să răspundă altceva...
- Uneori și să faci mereu același lucru înseamnă să stai. E ca și cum lași scrânciobul să se legene în voia lui. Inevitabil, la un moment dat se va opri. H e pregătit deci să se miște, chiar dacă nu știe clar încotro. Pentru că doar așa instigă la mai multă mișcare, în loc să instige la oprire. Daaar... dar l-a descoperit accidental pe X. Nu știa că mai e acolo. Știi ce-a făcut X? A avut grijă să întârzii azi la interviu. Eram așa nervoasă pe drum - nici nu-ți imaginezi! Se întâmplau zeci de chestii mici care, în ciuda faptului că mă grăbeam - ca tot omul care se grăbește - făceau ca timpul să treacă împotriva mea. Chestii mici: te speli pe dinți și - așa cum nu ți s-a întâmplat decât de două ori în viață, cel puțin după ce se consideră că ai învățat să mânuiești periuța - îți zboară pastă de dinți fix pe cămașă. Și te-ai gândit trei zile până ai ales cămașa aia pentru interviu!
- Și acum trebuie s-o schimbi.
- Exact! Apoi nu-ți găsești șosete care să fie din aceeași pereche și nici măcar pantofii. Care pantofi? Fix ăia pe care îi porți mai des și pe care în mod normal ar trebui să-i găsești cel mai ușor. Înțelegi?
- Înțeleg că ți s-au întâmplat chestii ca în comediile simpluțe model Stan și Bran, dar fără Stan și Bran, deci mai proaste.
- Doar că e o comedie în care joacă X și H. Și că e o comedie care nu e comedie. Iar X știe ce face... faptul că s-a pătat cămașa, că nu erau de găsit pantofii și până și faptul că trei tramvaie din patru mergeau la depou - toate astea nu sunt un accident. Pe toate le-a făcut X! 
- X....
- Da! Și H a rămas puțin șocat. Credea că X e în hibernare. Poate chiar mort. Dar nu e.
- Nu văd ce treabă are X cu tramvaiul...
- Crede-mă că nici eu nu știu, dar sigur are! Tot din cauza lui nu a ajuns tramvaiul la timp. Asta face lucrurile și mai ciudate...
- Bine, bine... și cum a fost la interviu? 
- Hm?... Asta nu e important. Adică e, dar nu chiar la fel de important. Să spun acum de interviu e.... e ca și cum ai vorbi despre ce vei face cu banii câștigați la un pariu pe o cursă de cai înainte să fie gata cursa. Înainte să se vadă care cal e mai eficient.... de fapt, înainte ca cineva să antreneze caii... Deci, zi-mi... cum se împacă H și X?
- Cum se împacă? Te duci la doctor. Sau la preot. Deși momentan pare că te duci naibii și atât.

Karma Police

- Ăștia-s Radiohead, nu?
- Da, Karma Police.
- Bună piesă. Și mai desfăcu o doză de bere.
- Bună și treabă cu karma în general.
- Adică?
- Păi... e o idee bună...
- A cui?
- Nu știu. A Universului. A conștiinței colective. A... mă-sa, nu știu exact, dar e o idee bună.
- Idee bună pentru ce?
- Tu vrei să mă închizi azi, nu?
- Nu, vreau să înțeleg la ce te referi. Să văd dacă te referi la ce m-aș referi eu dacă ar fi să fac o astfel de referire pe marginea acestui subiect. 
- Și la finalul argumentării mele vrei și niște referințe?
- Da. Și încă o doză. Sper că mai sunt. Deci?
- Păi, e cam așa. Am încercat eu să înțeleg și am ajuns la concluzia următoare: Ion - iar acest personaj va fi cu siguranță rănit până la finalul acestei povești - e un tip cam antipatic. Uite, spre exemplu astăzi a țipat la maică-sa. Și a mințit o fată cum că îi pasă. Apoi s-a dus la alta. Putea să-i spună din start că nu îi pasă.
- Stai, nu-mi place povestea. Dai în neamul meu. Hai să vorbim despre Geta, nu despre Ion. Hai să fie Geta antipatică.
- Hai să fie personajul nostru principal un dinozaur. Au și dispărut, deci fie cum o fi, n-au cum să fie supărați de situație. Nu, continui cu Ion, nu mă bruia. Ion s-a purtat aiurea. Poate nici nu și-a dat seama că a făcut asta. și tocmai aici e problema: nici măcar nu poate înțelege unde și de ce a greșit. Știi, când copiii se joacă și unul e lovit, celălalt îi spune: ”Dacă ai păți și tu la fel?” Eventual continuă ăștia: ”Na, fă-mi și mie...” E un fel de a echilibra situația, e un fel de a se scuza și e mai ales un fel de a înțelege.
- Da, și dacă copilul lovit e la fel de nasol ca vinovatul, chiar îi dă una înapoi.
- Exact. Iar vinovatul înțelege ce a făcut și de ce e nasol. ”Băi, mă doare! Și nu e confortabil sentimentul.”
- Reformulează, copilul din poveste cred că e prea mic să cunoască cuvântul ”confortabil”.
- Copiii de azi sunt mai deștepți ca noi uneori. Mă rog, copilul înțelege de ce a fost aiurea gestul lui în momentul în care îl resimte și el. La fel este cu Ion al nostru. S-ar putea să fie sau să nu fie conștient de efectele comportamentului lui. Și s-ar putea să nu înțeleagă prea curând. Așa că următoarea viață îi rezervă o lecție, îi rezervă o situație prin care el să ajungă în locul tipei sau al maică-sii. Ca să înțeleagă.
- Mda... 
Un minut de tăcere și reflecție.
- Păi și pentru ce să înțeleagă?
- Pentru o eventuală armonie socială. Peste n-șpe încarnări.
- Și de ce să nu înțeleagă în viața asta?
- Poate să înțeleagă și în asta, nu mă înțelege greșit. Sunt mai multe tipuri de karma: personală, individuală și colectivă. Sau așa ceva. Cea personală e legată de lecții pe care le înveți rapid, în viața curentă. Cea individuală e legată de ce înveți de-a lungul mai multor vieți. Pentru că uneori nu îți ajunge un singur volum ca să termini un roman. Nu poți aglomera un singur volum cu prea multe lecții, întâmplări, gânduri, emoții. Ar trebui să îl închei trimițându-ți personajul în ospiciu. Așa, îi dai un pic de timp să ”mestece”. Îi dai și al doilea volum. Mai uită chestii. Așa rezistă mai bine altora noi. Nu poate trăi cu prea multe dureri adunate. O să adune destule poate, dar toate din decursul a trei vieți ar fi prea greu de trăit într-una singură. În fine, și karma colectivă o ignorăm momentan, complică prea mult lucrurile.
- Deci... karma e un fel de a le da tuturor șansa să înțeleagă niște lucruri prin experiența personală. Pentru că uneori nivelul propriu de empatie nu-i ajută să înțeleagă doar uitându-se la chestiile prin care trec alții din cauza lor, sau poate din cauza altora. Și karma acționează într-un anume ritm, oarecum.
- Da. Ăsta e un element esențial: experiența personală. Al doilea e că uneori nu poți învăța toate lecțiile odată. Când înveți pentru un examen o noapte întreagă s-ar putea chiar să știi niște lucruri la final. Dar nu le știi pe termen lung, nu e un tip de a învăța constructiv. Dacă înveți mai multe dar în mai mult timp, s-ar putea ca studiul să fie chiar eficient. Așa că s-ar putea să fie nevoie de mai multe vieți ca să înțelegi niște lucruri.
- Păi și așa nu uiți de la o viață la alta? Ce rost are? Că le înveți repede și le uiți sau că le înveți încet dar mori și în consecință le uiți nu e același lucru?
- Mmmnu. Nu. Din două motive. Primul e că nu uiți de fapt de la o viață la alta. Conștientul tău nu e, să spunem așa, conștient de ele. Dar subconștientul e. Și o să lucreze într-o măsură mai mică sau mai mare cu lecțiile alea. Funcție de ce se activează în el și când - că știe cam multe ca să poată accesa toată informația odată și să o transmită subtil conștientului deodată.
- Mhhmmm.....
- Asta e ca și atunci când cineva te întreabă: ”Știi bancul cu iepurașul și cu ursul?”. Iar tu stai și te gândești oleacă și spui: ”Nu sunt sigur...”. Și apoi începe: ”Păi erau ursul și iepurașul la pescuit când, ce să vezi? Au prins un peștișor de aur.” Iar tu brusc îți amintești: ”Aaa, gata, îl știu: când ursul vrea multe ursoaice și iepurașul își bate joc de urs. Iepurașii nu sunt niște inocenți.” Ideea e că tu îți amintești lecțiile alea funcție de contexte potrivite pentru ele. Și or fi și mai multe situații în care îți amintești, dar aici îmi dau și eu cu presupusul oricum, și nu pot să-mi dau cu presupusul prea mult....
- Na, ce zici tu seamănă cu ideea de ”deja-vu”, deci are oleacă de sens, ajunge la un concept deja popular.
- Da. Nici nu mi-am dat seama. Îhm, îmi place paralela.
- Și al doilea motiv?
- Al doilea? Stai să-mi amintesc unde vroiam să ajung... Aa, motive pentru care înveți în mai multe vieți. Al doilea motiv e că uneori înveți niște lucruri greșit. Iar ca să le înveți corect s-ar putea să fie nevoie să uiți tot ce ai învățat. Știi cum e mai ușor să rezolvi tu o problemă direct decât să corectezi o rezolvare greșită? Trebuie să te detașezi total de un adevăr curent, sau ceea ce crezi tu că e un adevăr - deși nu e - ca să poți găsi ușor și eficient varianta corectă.
- Asta e teoria aia cu ”You have to unlearn everything in order to create something new.” Știi copilul ăla autist care vorbea despre cum a înțelege cu adevărat forța de gravitație se leagă de a nu ști ce au spus alții despre ea? Pentru că anumite informații sunt utile pentru a construi pe ele, în timp ce altele te blochează de fapt din a vedea într-un mod nou lucrurile. Iar acel mod nou chiar e necesar.
- Da, da. Modul ăla nou s-ar putea să fie mai corect de fapt. Au fost oameni care au crezut că niciodată nu s-ar putea construi aparate de zbor. Drept pentru care ei înșiși nu și-ar fi bătut vreodată capul cu asta. Și au fost alții care nu au văzut limitele în privința zborului. Drept pentru care azi se zboară.
- Dar câțiva au murit încercând.
- Da... Însă chiar și așa, până la urmă s-a putut zbura. Cineva trebuia doar să vadă altfel lucrurile, să nu fie limitat de lecțiile și cunoștințele clasice despre zbor.
- Într-o zi o să mergem pe apă.
- Sincer, aș băga mâna în foc că o să facem asta.
- Haha, good one.
- Anyway, uneori ceea ce înveți nu uiți defel, iar alteori tocmai asta e ideea, să uiți ca să poți reînvăța, dar corect.
- Bun... dar am o problemă....
- Doar una?
- Una momentan. Karma e mereu legată de a învăța lucruri noi în sfera Binelui. E un mecanism util pentru ca oamenii să devină mai Buni, ca totul să se îndrepte către Bine. Corect?
- Da.
- Păi dacă lumea e duală, un amestec destul de neomogen de Bine și Rău, nu există și o karmă a Răului? O contra-forță care să încerce să miște lucrurile în direcția opusă?
- Aham.... Good point. Sau dimpotrivă. Gata, am obosit. Hai să schimbăm formația, nu vrei?
- Un Johnny Cash, ”Hurt”...

Oameni

Unii oameni te fac la psihic fără să spună nimic, fără sa facă nimic. Le simți prezența în același spațiu cu tine într-un mod total incontrolabil. Uneori poate fi o persoană care pur și simplu contează. Și nu contează că e tocmai în celălalt colț de cameră şi că mai sunt poate câţiva sau câteva zeci de oameni în încăpere, îi simți constant prezența chiar fără să te uiți spre colțul cu pricina. Orice ai face, senzația nu dispare și îți acaparează gânduri sau mișcări, în variate procente. 
Alteori e o persoană care pur și simplu se întâmplă să fie în același loc cu tine, fără vreo altă legătură. Nu o  ştii de nicăieri. Cum e bătrâna asta: stă la o masă într-un colț, fără nimic în față. E bine îmbrobodită, deși a dat primăvara afară. Are atâta bătrânețe și totuși inocență pe chip, de neimaginat. Și chipul ăla de om simplu și umil. Umil nu în sensul de om slab și umil,  ci de om demn și umil, pur și simplu fără pretenții, fără așteptări grabnice. Și nu face nimic și totuși îi simt prezența și îmi tot fuge coada ochiului spre ea. E un moment dintr-ăla în care mă întreb dacă ar fi O.K. să-i cumpăr ceva din patiserie: dacă de asta are nevoie, sau de fapt gestul ar jigni-o. Vrea sa fie lăsată să se odihnească puțin pe scaun sau speră de fapt în atenția cuiva? Și apoi, dincolo de oamenii care te fac la psihic inocenți, există oameni buni. Cât m-am întrebat eu ce ar trebui și ce aș putea să fac, un domn i-a pus în față o cafea și un pateu. Fără să-i fi cerut nimeni nimic. Aham, deci e o idee bună să intervii: bătrâna a primit bucuroasă. În următoarele 10 minute o altă bătrână îi oferă și ea ceva. Eh, puțin prea religios gestul poate ("Să zici bogdaprosti!"), dar parcă nu părea făcut doar de dragul mântuirii, ci pentru că îi păsa. Da... o patiserie de oameni simpli în care oamenii ăștia simpli fac repede un gest pentru cineva mai simplu decât ei... fără să li se ceară nimic...